Nu 3 dagen hier.. - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu Nu 3 dagen hier.. - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu

Nu 3 dagen hier..

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

07 Juni 2015 | Mozambique, Matola

Na mijn eerste blog, 2 dagen gelden is er best veel veranderd. Zo doopte Rosalina, ook wel Rosa genoemd, me na een halfuur om tot haar nieuwe vriendin, ze vroeg me naar mijn vrienden in Nederland, of ik ze had en of ze lief waren voor me, toen ik vroeg: Do you have friends at school or here? antwoordde ze: Yes.. (noemde een paar namen) and now i’ve got a new friend, you are my new friend.. Ik had nog niks gedaan, alleen maar even met haar gezeten.. Dit waren eigenlijk een van de eerste zinnen..

Nu denk je misschien: huh Engels, ze spraken toch geen Engels? Dat dacht ik dus ook, maar het was een welkome verassing dat de zoons van Pieter en Rika ze Engels leren, zodat ze later een grotere kans hebben op een baan en dus een betere toekomst, bijvoorbeeld als vertaler of ergens anders..

Gisteren had ik het geluk dat ik uit mocht slapen, ik kon slapen tot 10:30.. lichtelijk onmogelijk met 16 kinderen beneden, dus ik werd wakker om 8:00, dus toch nog best goed geslapen.. Daarna ben ik met Rika (mamma Rika zoals de kinderen haar noemen) naar een Fair geweest, een fair is een soort marktje heer waar verschillende mensen dingen verkopen voor zich zelf.
Het marktje was bij een restaurant. Elk restaurant heeft een zwembad hier, zodat de kinderen kunnen zwemmen als het warm is en de ouders rustig kunnen eten..
De oudste van het weeshuis waren mee (6 kinderen) samen met de zoons van Pieter en Rika: Piëtro (13 jaar) (als ik het goed schrijf) en Philippe(10 jaar). Ondanks dat ze jonger zijn, kan ik prima met ze over weg.. Piëtro lijkt qua gedrag op Jasper, gamed graag op z’n Xbox, houd van flauwe grappen en doet af en toe een beetje irritant op een leuke manier, want als je er op reageert doet ie gewoon exact het zelfde. Voorbeeld: hij vraagt: “what are your plans for today?” waarop ik antwoord: “I don’t know, i help where they need me to help” waarop hij antwoord: “Good for you”
En dat doet hij dus op vrijwel elke vraag: “ wat is je favoriete kleur/nummer/eten/drinken” en dan antwoord je, waarop hij zegt: Good for you..
Oké nu wordt het echt zo’n Muriël verhaal, alles in 1 keer willen vertellen.. laat ik verder gaan bij de fair.. Wij waren daar dus met alle kinderen en de kinderen konden spelen in een look-a-like speeltuin, niet te veel bij voorstellen: 2 schommels, 2 dingen waar je in kon klimmen en 3 banden in de grond. Daar hebben de kinderen even in gespeeld, tot ze de puppy’s ontdekten, daar waren ze niet weg te slaan, zelfs de jongen die bang is voor honden vond het super.
Rika was er vooral om contact te leggen met de mensen daar, maar voor haar hadden ze een verassing, bij elke tafel die aan het eten was hadden mensen geld gegeven voor het weeshuis, dus dat was super!
Daarnaast waren er verschillende mensen die dingen wilden doen voor de kinderen.. Zo wilde de mevrouw met de puppy’s een therapie doen met de puppy’s en getraumatiseerde kinderen en een andere vrouw wilde tekenlessen komen geven aan de kinderen. Voor de kinderen natuurlijk geweldig!

Hierna zijn we snel naar huis gegaan want de 3 nanny’s werden afgelost door 1 andere nanny, dus ik moest die nanny gaan ondersteunen.
Moet je je voorstellen 16 kinderen in verschillende leeftijden met verschillende karakters die allemaal in bad moeten, moeten eten en daarnaast vrij kunnen spelen. Als je voor de klas staat en nu denkt: Goh, dat heb ik elke dag, dat valt toch best mee? Ik kan je vertellen, het is zwaar.. Zeker als je de verhalen hoort die achter de kinderen ziet, dan ga je sommige karakter eigenschappen begrijpen.. Aangezien de kinderen best wel druk waren dacht ik: laten we iets rustigs gaan doen.. Ik had in mijn gewone koffer 10 zakjes loomelastiekjes mee genomen, met in elk zakje 300 elastiekjes; dus 3000 elastiekjes op 13 kinderen (3 kinderen waren er nog te jong voor die zijn 1 (tweeling) en 2 jaar oud)
ik kwam er mee aan, en het was alsof ze allemaal een auto kregen, zo blij.. rond dansen met de zakjes naar buiten rennen.. elk zakje is wel gelijk het bezit van zo’n kind, dus dat was wel even lastig dat ik er niet voor iedereen 1 had.. Gelukkig waren de oudste groot genoeg om te delen, dus uiteindelijk hebben alle jongens het bij elkaar gegooid in een bak.
1 van de jongens had al een bord om op te loomen en de anderen konden het wel op zo’n stokje met 2 haakjes, maar niet op hun vingers, dus dat heb ik ze moeten leren, wat geen enkel probleem was, want ze pikten het zo op.. Ze hebben de hele middag rustig zitten loomen en superman gekeken terwijl ze loomden. dus dat was erg gezellig, zelfs de nanny wilde mee loomen.
De loom elastiekjes waren dus echt super. Ik hoop dat de doos met al het overige speelgoed ook snel komt. Het is zo leuk om ze zo blij te zien met de dingen die ze krijgen.

Terwijl ze bezig waren met loomen, dacht ik goh: laten we nog even de kinderen wat Engelse woorden leren.
Ik was eerst bezig met Rosalina (6jaar), ik raakte haar neus aan en zei: Nose, waarop ik vervolgens haar oren aan raakte en zei: Ears.. Dat een paar keer herhalen.. dit vond de 3-jarige Erika ook wel interessant dus die kwam er bij staan kijken.. na het een paar keer gezien te hebben en Rosalina ook haar neus en oren had aangewezen.. Zei Erika opeens, mijn neus aanrakend: Your nose. en daarna Your ears.. Ze pikken het dus echt snel op.
Daarvoor had ik al eerder met Erika gezeten, ze zei namelijk op alles No, no no no. waarop ik zei: I like Yes way more.. dus nu zegt ze steeds : Yes! Yes! haha.. zulke lieverdjes..

Na het avondeten heb ik de nanny geholpen met de kinderen totdat ze bijna naar bed gingen.. vlak voor ik weer naar boven ging, kwam de 3-jarige Erika naar me toe met de woorden: i love you.. Zo ontzettend lief..

Daarna ben ik vroeger naar bed gegaan (22:00) omdat zo’n dag je best sloopt.. En daarnaast moest ik er weer om 6;15 uit, want om 7:00 worden de kinderen wakker gemaakt en moeten ze douchen en de kleintjes in bad.. En hier zou ik bij helpen; wat er op uitdraaide: ik moest dat doen, behalve de jongens, want daar mogen geen vrouwen bij zijn.. Alleen bij de hele kleine.

Hoe ziet dat er in bad met water, daarnaast vul je een soort bak met koud water, dit voeg je samen en gebruik je een kwart van een 1,5 liter fles water, die vul je en gooi je over de kinderen heen, de kinderen wassen zich met zeep en spoelen zich af, elk kind opnieuw, het gaat vrij snel, maar moet je eens zelf proberen.. In een koude douche gaan staan met eigenlijk alleen een afvoer, geen douche gordijn en dan iemand die beetje water over je heen gooit zodat jij je kan wassen.. Dat was echt even een momentje dat ik t gewoon zwaar had voor de kinderen zelf..

Daarma moest ik helpen bij het ontbijt en was het ook voor mij tijd even een crackertje te eten boven..
Hierna was het even een zwaar momentje.. Ik heb best wel last van heimwee, alle indrukken zijn heftig, 6 weken is wel erg lang, de kinderen willen je volle aandacht als je beneden bent.. En dat alles brak me op. En dit zag Rika, waardoor ik weer brak.. Gelukkig begrepen ze het volkomen.. Het was ook wel goed getimed, het zou namelijk een rustigere zondag worden.. ik zou helpen bij de baby, want er waren 3 nannys vandaag. Dus mijn taak was: flesjes sterilliseren, kroelen met Eriquetta (zo heet ze), eten geven en zorgen dat alles goed was.. En daar hielp Rika dan ook nog bij bij alles. Dus vandaag was het rustig aan doen.. We hebben vanavond de spelletjes gespeeld die Ome Jaco heeft gegeven: Qwixx en race for the galaxy, Pieter is er helemaal weg van..

Eigenlijk houdt hij van elk spel.. Ik ging met Rika als eerste race for the galaxy spelen.. Maar dat spel was heilig, alles moest recht liggen en in zijn volgorde worden uitgelegd, waardoor ik in de lach schoot omdat hij zo netjes deed.. hierdoor schoot Rika ook in de lach.. En hij zat er echt tussen met zo’n gezicht van; Nouja je snapt me wel, zo’n gezicht wat mannen goed kunnen trekken als ze vrouwen even niet begrijpen of vreemd vinden.. Dus we kregen al een waarschuwing wie nu nog lacht moet we van de tafel, waardoor ik m’n lach moest in houden en de tranen over m’n wangen liepen.. Hierdoor moesten hun 2 oudste zoons weer lachen en hij zelf uit eindelijk ook..
De spelletjes vielen helemaal in de smaak.. En hij was super blij met ze.

En nu is ook deze dag weer voorbij.

Wat wel een beetje jammer is; bij de anwb zeiden ze dat ik een multiple entries visa had gekregen.. dat bleek dus toch een enkele, waardoor ik dus nu een nieuw visa moet halen voor 150-200 euro aan de grens.. Zodat ik met ze mee kan een keer naar het krugerpark en een of andere klif, en boodschappen doen en zo.. zo’n lekkere tegenvaller, gelukkig heb ik genoeg gespaard en eet ik hier niet zo heel veel.. :)

Daarnaast hebben een heel aantal van jullie mij geld gesponsord.. €220,- in totaal.. al dit geld gaat naar hun, dat is 8.800 MET. (metical) enorm veel voor hier en voor hun, ook voor ons natuurlijk, maar het is zo welkom. Dit geld gaat naar kleren voor de kinderen maar ook zeker naar de bouw van het nieuwe weeshuis.. Ze hebben er nu 2, maar ze zijn een nieuwe aan het maken met nieuwe
spullen om het huis in te richten.. (wow zo erg al; ik kom niet meer op het Nederlandse woord voor furniture..) Dan kunnen de kinderen van het tweede weeshuis (dat weeshuis huren ze nu en is erg oud en kapot aan het gaan) naar het nieuwe weeshuis.. Als ze weer geld hebben gespaard willen ze daar Naast of ieder geval dichtbij nog een weeshuis maken en het huis voor hun zelf, dat ze het niet meer hoeven te huren van iemand anders, dat scheelt voor hun heel veel geld en heen en weer gereis..

Dus het geld was meer dan welkom en ze zijn er enorm blij mee, dank jullie wel daarvoor!
En daarnaast ook bedankt voor alle lieve berichtjes, het is zwaar en de heimwee is enorm, maar ik sla me er door heen.. Als dit me lukt.. ben ik al zo’n stap verder dan waar ik begonnen ben..

Oh en als laatste klein oproepje aan iedereen die goed is in klussen:
Heb je deze zomervakantie nog geen plannen, wil je naar een lekker zonnig land, met een van de mooiste stranden ter wereld, maar wil je ook mensen helpen: All Nations Mozambique kan goed hulp gebruiken met het bouwen en opknappen van de weeshuizen..
De mentaliteit van de Afrikanen hier is: spreken we 8 uur af.. ooh dan kom ik wel rond 12/13 u.. en dan ben ik het na 2 uur ook wel weer zat.. Het schiet dus allemaal niet echt op. Voel je vooral vrij om te komen, je bent meer dan welkom!

  • 07 Juni 2015 - 21:07

    Truus:

    vooral genieten daar! En als je geen heimwee zou hebben,zou ook wel erg vreemd zijn

  • 08 Juni 2015 - 08:12

    Ellen:

    Hai meissie, wat een verhaal zeg. Je schrijft alles lekker uitgebreid op en zo kunnen we je heel goed volgen, erg leuk. Wat vervelend dat je heimwee hebt lieverd. Ik weer zeker dat je na nog een paar dagen je al beter zult gaan voelen hoor. Je merkt dat de kinderen heel blij zijn met je en dan krijgen zij ook een plekje in je hart en dat verdrijft de heimwee. Gisteren waren je pap en mam hier en die leven heel erg met je mee maar zijn vooral heel erg trots op je! Denk daar maar aan ok? We denken aan je en kijken uit naar je volgende verhaal. Veel liefs, ome Martin, tante Ellen en de rest van de kinderen hier. Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Muriël

Actief sinds 04 Mei 2015
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 14721

Voorgaande reizen:

12 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Matola

28 Juni 2017 - 12 Juli 2017

Zuid-Afrika

04 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Mozambique

Landen bezocht: