22/44 dagen alleen.. Half way there! - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu 22/44 dagen alleen.. Half way there! - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu

22/44 dagen alleen.. Half way there!

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

25 Juni 2015 | Mozambique, Matola

Zo ik ben weer terug van weggeweest. In Zuid-Afrika had ik vrijwel nergens Wi-Fi (zelfs niet bij de Mac Donalds) dus ik kon niks schrijven of sowieso contact houden met mensen..
Maar nu ben ik weer in Mozambique:)

Afgelopen zondag zijn we met de auto naar Zuid-Afrika gereden, naar het plaatsje Nelspruit. We verbleven (gratis) in het huis van vrienden van Pieter en Rika. De weg was al een belevenis op zich, hoe verder je bij de grens komt, hoe meer je alles ziet veranderen. De natuur wordt steeds mooier, de weg wordt steeds beter, de regels worden meer aangehouden en ga zo maar even door.
Eenmaal aangekomen bij de grens krijg je een soort papiertje, waarna je de auto parkeert en een gebouwtje binnen gaat, daar controleren ze bij iedereen (!) een voor een het paspoort. Als je dan als -18 alleen reist moet je een hele zooi aan formulieren meenemen. Als je met je ouders reist alleen je geboorte certificaat.. Heel gedoe sinds 1 juni. Gelukkig heb ik daar zelf geen last van, maar alle zoons moeten wel gecontroleerd worden.. Heb je de papieren niet bij, kom je het land niet uit (of in). Ben je eenmaal de eerste grens over, rij je een stukje door kom je bij de volgende grens waarbij je weer heel het traject in gaat met de auto uit gaan, papieren en paspoorten laten zien etc.
Toen we dan eindelijk de grens over waren rij je zo de bergen (zij noemen het heuvels) in.. En ben je ook gelijk dichtbij het Krugerpark. (waar ik als het goed is later nog heen ga.. over 2,5 week ongeveer)

Na 2 uur rijden kwamen we bij Nelspruit aan. Nelspruit is een stad maar elke wijk is een soort vakantie dorpje. Grote stenen muren met prikkeldraad om het gebied en daarnaast is elk huis ook nog eens voorzien van stenen muren en beveiliging.

Mozambique is echt totaal niet te vergelijken met Zuid-Afrika, in geen enkel opzicht. In de auto vertelde Rika me, toen in mn ogen uit keek naar alle veranderingen, dat ze een paar jaar geleden van plan waren Mozambique uit te roepen tot 4e wereld land.. Wat dus inhoud, er is geen enkele toekomst meer voor het land. (graadje erger dan 3e wereld land)

Na een enorm goedkoop diner (67 euro voor 6 personen met allemaal 2 drankjes en 4 milkshakes en vrij groot menu) zijn we die avond op tijd gaan slapen.

’s ochtends gingen we naar Wimpy’s om te ontbijten.. Typisch Zuid-Afrikaans (volgens Pieter): Ze ontbijten hier met een hamburger en friet, vooral dat friet is heel normaal.. UIteraard geprobeerd en de eerste dag kreeg ik het bijna niet weg, maar met de dag ging het beter, al kon ik echt niet zo veel op als de jongens. En heb ik het alleen gehouden op ei met spek, toast en tomaat en friet.. Zo’n hamburger was iets te veel van het goede.

Hierna zijn we opzoek gegaan naar een cadeautje voor Philip want die werd woensdag 10 jaar. Daar valt eigenlijk weinig over te vertellen want het winkelcentrum was groot en zag er ongeveer net zo uit als in Nederland.
Over dit alles hebben we een dag gedaan. Onderweg kwam een vriendin van Rika en zijn we uit gaan eten in een pizza restaurant die op dat moment een aanbieding had met de naam; cappuchino’s (dat deed met overigens even denken aan onze musical in groep 8, waarom geen idee eigenlijk haha)
’s avonds hebben we spongebob de movie gekeken aangezien de tv t niet deed.. En zijn we rond 10 uur gaan slapen.

Even tussen door: Wat is een warme douche lekker na 3 weken:)

De volgende dag zijn we gaan ontbijten bij de Spur en daarna zijn we boodschappen gaan doen, Philip had bedacht dat hij toch zn verjaardag in Zuid-Afrika wilde vieren dus zouden we pas woensdag tegen de middag richting Mozambique gaan.
’t boodschappen doen was trouwens weer super goedkoop ik denk dat ik nu (gezond & bekend) eten heb voor 2 misschien wel 3 weken voor nog geen €70,- (inclusief de salt en vinegear chips soorten die ik kon vinden haha, ze hebben daar zo veel van<3 )
Na het boodschappen doen ben ik met Philip gaan “zwemmen” het was een leuk plan, maar niet voor herhaling vatbaar. Het was echt enorm koud, als je langer dan 30 seconden in het water bleef staan ging het deel van je lichaam wat in het water zat gewoon pijn doen van de kou.. Dus dat hadden we na een paar keer in en uit springen wel weer gezien.

’s avonds hebben we bij het huis gegeten, ik had een of andere spinazie quiche voor 4 personen (zeiden ze, ik dacht eerder voor 2 personen) die k alleen op kreeg, waarna pieter helemaal onder de indruk was dat ik hem uberhaupt op kreeg in mn eentje. Met daarna nog een of ander caramel toetje (papa, die zou u echt zo lekker hebben gevonden!).
Na het eten heb ik nog even een paar potjes beverbende verloren en daarna ook Qwixx verloren waarna het tijd was om te gaan slapen.

Woensdag was Philip jarig (dat kon je absoluut niet vergeten want hij zei het elk half uur wel een keer de dagen er voor) ’s nachts om 12 uur stond hij al bij zn ouders bed waarna die ook Pietro en Pascal wakker maakte (mij gelukkig niet haha).. Al hoorde ik ‘m wel.
’s ochtends kreeg hij z’n cadeautjes van z’n ouders(een nieuwe xbox game een (nep) barcelona vest en puma schoenen (dat laatste was een cadeautje van z’n tante, die zn ouders voor hem hebben gekocht). Hij is helemaal weg van m’n Axe zonnebril dus die mocht hij hebben van mij (hij slaapt er zo’n beetje mee). Toen we weg wilden gaan, om te ontbijten, bleek de auto kapot te zijn, we kregen m na een 45 minuten toch gestart. Dus zijn we naar het winkelcentrum gereden en Pieter naar een garage (waar bleek dat de auto woensdag eind vd dag pas klaar zou zijn, dus we konden pas donderdag ochtend weg) Daarna zijn we gaan ontbijten bij Mac&bean. Super lekker eten hebben ze daar, t schijnt heel bekend te zijn?
Na het eten zijn we gaan bowlen, waar ik wonder boven wonder won.. met 79 punten.. kan je nagaan wat de score van de anderen was..
Daarna ben ik met de jongens de game hall in gegaan op mijn kosten. En met de punten kon philip dan weer prijzen uitzoeken en zo had hij, ondanks dat mijn cadeautje vanuit NL nog onderweg is, toch cadeautjes op zijn verjaardag zelf.

’s avonds zijn we weer uit eten gegaan bij de Spur met vrienden van Pieter en Rika die ik ook al eerder had ontmoet, met een meisje van 17 jaar die binnenkort 18 wordt, Audrey. Ze woont ook in Mozambique en heeft nu soort “winter vakantie” dus ze zijn op vakantie in Zuid-Afrika. Als ze terug is in Mozambique voordat ik weg ga, ga ik met haar naar een Jongeren kerk of zoiets.. ’t schijnt heel leuk te zijn.. Op een vrijdag avond, dus ik ben heel benieuwd! Hopelijk gaat het door :)

Vandaag zijn we terug gereden in het licht (na een ontbijt bij de Mac Donalds, inclusief Mcflurry Oreo, wat hier 19 rand kost (14 rand is 1 euro), wat wel leuk was.. Zo zagen we buffels langs de kant van de weg en een aap zo in het wild de weg over steken.
Langs verschillende rivieren staan in Zuid-Afrika bordjes met de dieren die er in leven, zodat je niet spontaan gaat zwemmen. Zo zaten er in een rivier Krokodillen en in een andere rivier Buffels.

Na zo’n 4 uur waren we rond 14:30 weer in Mozambique en na alles uit gepakt te hebben ook gelijk kapot.
De kinderen hadden me wel gemist volgens mij..
van Dene kreeg ik bloemen die hij in mn haar wilde doen en een tekening. Van Rosalina kreeg ik 3x te horen dat ze van me houd. En Marcelino was spontaan m’n naam vergeten haha. (waarna die na 10 minuten opeens m’n kamer in kwam. Bij me op bed zitten en met m’n ipod spelletjes wilde doen haha.

Daarnaast heb ik vanavond voor het eerst lekker gekookt! Aardappels, broccoli en kipschnitzel. Echt zo goed om eindelijk eten te hebben wat je kent en dus klaar kan maken. :)
Ik ben benieuwd naar morgen haha.
Morgen ben ik precies 3 weken hier, waarna ik na morgen nog precies 3 weken hier ook ben :)
Ik had 2 weken geleden echt nooit gedacht dat ik dit zou vol houden. Dus ben best een beetje trots op mezelf dat ik zulke stappen heb gemaakt :)

Jullie horen snel weer van me!

xoxox

  • 26 Juni 2015 - 07:55

    Ellen:

    Aahhh wat een verschrikking een ontbijt met hamburger en friet van de Mac! Bijzonder om te lezen hoe heel anders het er daar allemaal aan toe gaat zeg. Gelukkig ben je lekker positief meid, worden we hier ook vrolijk van! Ga zo door en geef die kindjes een knuffie uit Nederland van me. Heel leuk om je verhalen te lezen! Liefs, tante Ellen xx

  • 27 Juni 2015 - 11:39

    Teuny Gravendeel:

    Hallo Muriel,
    Je maakt echt meer mee dan wij hier.
    Een nieuwtje heb ik: 't is nu mooi weer en we kunnen buiten zitten.
    Als je ooit een presentatie geeft van alles wat je nu ziet en meemaakt,
    dan zit ik vooraan.
    Ik ben heel blij dat het nu zo goed met je gaat.
    Veel plezier en sterkte bij alles wat er van je verwacht wordt.
    Knuffel en kus.
    teuny

  • 28 Juni 2015 - 20:21

    De Krijgsmannen:

    Lieve Muriël, wat geweldig om te lezen dat het beter gaat en je went aan de situatie. Je mag met recht trots zijn op jezelf want heel veel jong volwassenen maken andere keuzes. Heerlijk om met je mee te kunnen lezen dus blijf vooral doorgaan met af en toe iets te laten horen van jezelf. Veel liefs uit Seutercity! Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Muriël

Actief sinds 04 Mei 2015
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 14756

Voorgaande reizen:

12 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Matola

28 Juni 2017 - 12 Juli 2017

Zuid-Afrika

04 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Mozambique

Landen bezocht: