Kaapstad deel 2. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Muriël Baars - WaarBenJij.nu Kaapstad deel 2. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Muriël Baars - WaarBenJij.nu

Kaapstad deel 2.

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

06 Juli 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 2 juli 2017

Lazy sundays are the best. Uitslapen, rustig opstarten.. We hebben eigenlijk niet zo heel veel gedaan.. We zijn koffie gaan drinken in een winkelcentrum en we hebben wat boodschappen gedaan. Rond een uur of 15:30 kwamen er vrienden van Pieter en Rika langs tot een uur of 20:30. Wat natuurlijk erg gezellig was! Nieuwe mensen ontmoeten is sowieso leuk! Ik moet zeggen dat we erg gelachen hebben, de vrienden hadden hun kinderen mee, waaronder een meisje ook van mijn leeftijd (bijna 21), een jongen en 2 kleintjes. Het deed me een beetje denken aan de zondagen in Nederland, gezellig op visite, kletsen en lachen.. Heerlijk, rustig dagje, voor een actieve week!

Maandag 3 juli 2017

Pinguins! Overal pinguins! Ik dacht altijd dat pinguins in de kou leefden, maar hier zijn ze gewoon op het strand. Vroeger kon je er gewoon tussen lopen, nu is het een attractie voor toeristen. Je hebt paadjes waar je kan lopen en de pinguins lopen letterlijk overal. Ze zwemmen in de zee, lopen onder de paadjes door, liggen op het strand en overal waren kleine pinguins! Het had zo iets speciaals: 17 graden, de zon glinsterend op de zee, een wit strand, ronde, gladde rotsen en meer dan honderd pinguins overal. Dat was echt een moment dat ik dacht: dit moet Jasper zien! Jas, jij zou ze prachtig vinden. dat gewaggel, overigens zouden dit ook dieren kunnen zijn waar André van Duin zijn stemmetjes onder zou kunnen zetten. Ze zijn echt mega schattig. En t kost overigens maar 70 rand om binnen te komen daar (zo’n €4,70). Zet er even af en toe prijzen bij, zodat je ziet hoe bizar goedkoop het hier is, maar ook voor mezelf, mocht ik nog eens terug komen (naja, daar twijfel ik eigenlijk niet aan haha)

Na de Pinguins zijn we naar Kalk Bay gegaan. Een plaatsje aan de kust. Uitkijkend over de Indische oceaan, de golven en vissersbootjes hebben we vis gegeten in een restaurantje met de naam Bras Bell. Ik kan dus weer wat afstrepen van het gene wat ik nog wilde doen!

Dinsdag 4 juli 2017

De dag startte voor Pieter en Rika bij de dokter, voor de bloedcontrole. Dit is een controle die ze eens in de zoveel tijd doen. Tot 3 weken geleden was hij wekelijks, nu voor het eerst, 1 keer in de 3 weken. Best even spannend, maar zoals we hoopten en verwachten, was de uitslag goed! Dus tijd om weer op roadtrip te gaan.. En ik noem het een roadtrip omdat het niet gek is, om een halfuur, uur of 1,5 uur te rijden naar een ander plekje in Kaapstad. In Nederland vind je 20 minuten rijden vaak al ver.. 20 minuten rijden daar is niks!

Dus we gingen opweg naar Hout Bay, een plaatsje tussen bergen, aan de zee.. Het is een klein dorpje met heel veel vissersbootjes. We waren daar om de beste fish and chips te eten die ze in Kaapstad hebben, want als je in een stad bent die aan 2 oceanen ligt, moet je natuurlijk wel fish and chips hebben gegeten. Het restaurantje was in een soort oude scheepswerf, of nouja, zo voelde het. Het heette Snoekies. Het is vooral beroemd onder de mensen in Kaapstad zelf en niet zo zeer de toeristen. Wat het natuurlijk extra leuk maakt om er te zijn! Pa, u zou dit plaatsje denk ik echt leuk vinden, al die schepen (wel wat oudere dan we altijd in Kroatië zagen) wel leuk vinden!

Na Hout Bay, reden we verder naar Camps bay. Onderweg rij je tussen en over prachtige hoge bergen, waarbij een stop natuurlijk niet kan ontbreken. Uitkijkend over een aqua blauwe zee (dit keer de Atlantische oceaan), waar je de golven tegen de rotsen ziet slaan, kan je walvissen proberen te spotten. We hebben gekeken, maar helaas zagen we ze niet. Naast Walvissen zwemmen er in de zee ook: dolfijnen, haaien en orka’s (en natuurlijk nog heel veel andere soorten vis ;)) Wanneer er haaien worden gespot, gaat er een grote zwarte vlag op, en moet iedereen het water uit. Dus het is wel veilig om er te zwemmen.

Camps Bay is het plaatje vol met grote huizen van rijke mensen, dus de hotspot voor rijke mensen. Het plaatsje ligt aan de achter kant van de tafelberg (dus niet de kant die je op alle foto’s ziet, maar de andere kant) Het is een lang, wit strand met palmbomen aan de boulevard, overal kleine tentjes waar je wat kan eten of drinken. Wat opviel is, dat wanneer je uit de auto stapt, gelijk mensen op je afkomen om dingen aan je te verkopen! Het echte vakantiegevoel dus!

Wanneer je dus in de zomer opzoek bent naar bekende mensen, of bekende mensen wil spotten, is dit the place to be. Overdag loopt iedereen er vrii casual bij. Maar wanneer je er ’s avonds komt, valt je met casual buiten de boot (om het maar even in de termen van “zee” te houden)

Als je met je voeten in de zee staat, en uitkijkt naar de boulevard en de bergen, zie je overigens ook de 12 apostelen. En hiermee bedoel ik niet 12 mensen uit de bijbel, maar 12 uitstekende gebieden in de bergen, naast de tafelberg. Ze worden zo genoemd omdat de bergpunten zo uitsteken, en het er dus 12 zijn.. Klinkt waarschijnlijk niet heel logisch.. Maar: If Google doesn’t know, no-one does! Dus je kan het even opzoeken haha!

Daarna was de dag eigenlijk wel weer mooi geweest. Maar wauw. echt wat een uitzicht, elke plek, overal waar we gaan, kijk ik m’n ogen uit.. Krijg er geen genoeg van!

Woensdag 5 juli 2017

Goooodmorning Capetown! Weer een prachtige dag in Kaapstad. Ondanks de winter, loop ik als stoere Nederlander, uiteraard met 21 graden in een korte broek, terwijl alle andere mensen die in Kaapstad wonen (op Philip na, die is samen met mij stoer) nog net niet met mutsen en sjaals op lopen (oké overdreven, maar die sjaals zag ik echt). Vandaag was de dag, na deze dag, kon ik officieel zeggen, dat ik in Kaapstad ben geweest!

Nu denk je waarschijnlijk; eeeuh je bent er toch al een week, dus dan kan je dat toch sowieso zeggen, en… 2 jaar geleden was je er toch ook dussss.. ik snap het niet.

Nou wat Pieter en Rika dus steeds zeggen; je kan niet zeggen dat je in Kaapstad bent geweest als je………. niet hebt gedaan. Dat waren dingen als;
Wijnproeverij
Pinguins gezien hebt
Fish and chips gegeten hebt
Tafelberg op bent geweest.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, hebben we de eerste 3 dingen gedaan, dus was het vandaag tijd om de tafelberg op te gaan!

We zijn hem niet opgeklommen/gelopen.. Niet omdat: 1. Hallo, het is 1100 meter hoog.. 2. Pieter nog herstellende is en dus snel moe. Dus gingen we met de kabelbaan. Dat lijkt misschien niet zo snel te gaan, maar wow. als je het 2e karretje voorbij ziet zooven, gaat het duidelijk wel snel!

Eenmaal boven is er een adembenemend uitzicht, en zelfs dat is niet het goede woord.. Wauw, wat mooi! Je voelt je letterlijk: “on top of the world” Overal zijn wel paadjes, en op sommige plekken wat hekken geplaatst.. Maar als er geen hekken zijn, mag je de rotsen op.. En echt geloof me.. dat wil je. Vanaf die rotsen wordt het alleen maar mooier.

Op de berg zagen we; Dassies. nee geen das zoals wij ze kennen. Maar t lijken een soort grote berg hamsters.. haha.. Deze beesten zijn wel echt schattig en ze leven dus op de berg, op die 1100 meter (oké, voor iedereen die van precies houdt: 1089 meter) hoogte! And they’re living on the edge. For real. Ze zittten letterlijk op rotspuntjes, met hele families.

Ook een mooi moment, het moment dat je je : on top of the world voelt.. Gingen we even mama bellen via whatsapp. Moet wel zeggen, heel speciaal met zo’n uitzicht. Dat was ook wel een moment (al een van de vele deze 2 weken) dat ik dacht: wow dit zou mama of dit zou papa echt heel gaaf vinden! Ook hier weer het besef, een retour met de kabelbaan kostte maar 255 rand en een enkeltje 179 rand.. (€17 retour, €12 enkeltje)

Als je ongeveer wil weten hoe alles er uit zag, uploaden op m’n blog duurt lang en is niet heel goed.. Dan kan je kijken op mijn Facebook.. als we vrienden zijn: staat er een album: Zuid-Afrika 2017 (logisch hè) daar zijn alle foto’s te vinden!

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :)

(sorry voor de soms kromme zinnen, vanuit het Engels terug vertalen naar het Nederlands is soms nog best lastig!)

• 08 Juli 2017 - 13:43

T.gravendeel: