Papa wordt zondag 50!!! Blog 6 - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu Papa wordt zondag 50!!! Blog 6 - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu

Papa wordt zondag 50!!! Blog 6

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

19 Juni 2015 | Mozambique, Matola

Ik ben nu precies 14 dagen alleen in Mozambique, 15 als je de donderdag van weggaan mee rekent.. En ik kan oprecht zeggen dat het heel goed gaat.
Op deze blog schrijf ik nu iets minder dan in het begin, maar ik heb gewoon minder te vertellen, de indrukken worden normale dingen.. Ik weet eigenlijk al niet meer beter dan dat het zo is..
Oké, dat is niet helemaal waar.. Als ik onder de koude douche sta hier. En mn haren was en mezelf was alsof ik te laat ben voor school. Dan mis ik de douche thuis wel haha, die ben ik nog niet echt vergeten.
Maar met alle andere dingen begin ik mijn weg wel te vinden en dat is iets goeds denk ik zo maar :)

Laat ik maar weer gewoon alles per dag doen.
Alleen de woensdag heb ik weinig gedaan, naast af en toe Heriquetta vast gehouden, op haar gelet, flesjes gesteriliseerd etc. En natuurlijk spelletjes gespeeld :)
Daarnaast heb ik geholpen bij een therapie sessie van de kinderen, ze moesten hun hand in een soort deeg drukken (wat ze helemaal prachtig vonden), hun naam er bij zetten en de datum. Dit doen ze over een jaar, op ‘Childrens day” weer.. en dan kunnen ze zien dat ze elk jaar groeien..
Terwijl deed de Nanny Leonore een soort spelletje met Hawa en Luis om hun lange termijn geheugen te trainen..

Ik zal eerst vertellen wie Leonore is, Leonore is de hoofd-nanny van het weeshuis, ze spreekt goed Engels en Portugees, ze heeft een cursus gedaan om Engels te leren, om zo haar kans op werk te vergroten. En heeft daarnaast een jaar in Denemarken gestudeerd. Ze is 50 jaar geworden dit jaar, ze heeft 3 zoons. een van 15.. een van rond de 20 en een van 27, die van 27 heeft een kindje, dus ze is zelfs al oma.
De kinderen noemen haar Tia Leonore.

Tia betekend tante, dit doen ze omdat het dichterbij en liever klinkt dan Nanny. Elke Nanny heeft Tia voor haar voornaam.

Het spelletje wat Leonore deed met de kinderen was eigenlijk heel simpel.. Met een set kaarten de getallen onthouden.. Hawa kon tot en met 7 kaarten onthouden.. Maar Luis kwam niet verder dan 4. Daarnaast noemde hij de ene keer de 2 een 2, dan weer een 5 en dan opeens weer een 7.. Dit viel wel op.. Hij kan tellen, en in volgorde snapt hij het, maar los wordt het opeens moeilijk.
Toen was de dag eigenlijk wel voorbij :)

Jeetje, op zo’n dag voelt het alsof je weinig doet, maar eigenlijk is het niet eens weinig..

Gisteren werd ik rond 7:00 wakker, toen ben ik maar rustig aan alles gaan doen omdat ik dacht, ik moet op tijd klaar staan. Want we gingen boodschappen doen. En aangezien de jongens ’s middags voetbal training hebben waarbij ze om 13:30 moeten vertrekken, dacht ik dan is het maar beter als ik op tijd klaar ben, zodat ze niet op mij hoeven te wachten. Rond 8:30 stond ik klaar.. en rond 9:00 zei Pieter: “we gaan over ongeveer 20 minuten”, inmiddels ben ik gewend aan die “20 minuten” dus ik ben maar even naar beneden gegaan.. Toen ik om 9:30 weer boven klaar stond, was hij nog niet klaar.. We zijn uiteindelijk om 10:20 weg gegaan..
Dit keer deed ik een stuk minder lang over het boodschappen doen.. Denk maar zo’n uur haha, maar heb wel veel meer gezonde dingen gevonden.. Bloemkool, broccoli, boontjes, aardappeltjes, tomaten, dus dat is super positief.. Want dat zijn dingen waar van ik weet hoe ik ze moet maken!
M’n vis met aardappeltjes en mais (ja dat moet even op aangezien dat gisteren open is gegaan) smaakte dan ook stukken beter dan al het andere wat ik afgelopen week op heb haha.

Wat me wel opviel in de supermarkt..
- Brood is echt heel goedkoop: 40 MET voor een heel brood (€1,-), ik zeg dan niet gelijk dat het brood zo vers en goed is als in Nederland, maar het is best lekker..
En een pak super lekkere koekjes, met kokos en dingen, 29 MET (€0,75), zak Lays chips 49 MET (€1,25), Een zak van 1,5 kg appels 79 MET (€2,-) (daar heb ik deze keer maar een extra zak van gekocht, aan gezien de kinderen ook gek zijn op appels.. Dan kan ik er af en toe ook een aan een van de kinderen geven als ik s avonds aan het eten ben, en ze komen langs om even te praten :)
Als je lief glimlacht en blond haar hebt, en staat bij een mannelijke kassier, dan gaan ze spontaan je boodschappen voor je in pakken in tasjes, op hun dooie gemakkie.. andere helpen ze ook wel.. maar dan doen ze het vooral om haast te maken.. Daarnaast ging die man een heel verhaal ophangen in het Portugees.. Toen keek ik ‘m een beetje vaag aan, aangezien ik er geen bal van begreep.. Dus toen vroeg hij waar ik vandaan kwam, waar ik in Nederland woon en toen ik zei dichtbij Rotterdam, zei hij gelijk; feyenoord! dat was best opvallend haha.. want de meeste kennen het niet hier. Alleen Ajax.

Na de supermarkt ben ik weer wat dozen met kleertjes weer gaan vouwen.. Daar kwamen uiteraard weer een paar kinderen bij kijken. Dit keer mocht João de “dj” spelen op mijn ipod, en dus de muziek steeds uitkiezen. Wat hij een hele eer vond, maar waar Dene het niet helemaal mee eens was. want hij wilde ook haha.. Dus hij mag de volgende keer, met de laatste 6 dozen.
Wat mij toen wel opviel, Luis was er ook bij. Zoals je hier boven kan lezen had hij moeite met getallen. Toen ik bezig was in de garage vroeg hij me wat de getallen betekende, dus ik zei dat dit leeftijden waren.. Toen was hij opeens alle leeftijden aan het voorlezen (in het Portugees, maar de getallen klinken aardig het zelfde als Frans) En hij deed het vrijwel goed, als ik het goed verstond. Dus dat heb ik ook tegen Rika verteld en ook die was echt verbaast, dus de volgende keer gaan ze het geheugen spelletje met hem apart spelen, zodat hij zich voor niemand grappig of iets voor hoeft te doen.. En te kijken of hij het nou weet of niet.

Vandaag werd ik wakker zo rond 7:30 en ben ik er rond 8:30 uit gegaan. ’s ochtends heb ik spelletjes gespeeld met Philippe en tegen de middag, toen de kinderen van 5 tot 10 jaar thuis kwamen uit school.. (rond 12 uur) heb ik met Philippe geholpen de tweeling eten te geven en daarna hebben we verstoppertje gespeeld met alle kinderen, dat leek me een leuk idee. Ik niet wetend dat de kinderen direct na het eten moeten gaan rusten(Siësta).. Dus Rika kwam beneden, met de vraag waar alle kinderen waren.. Dus dat was niet zo’n slimme actie, ze was gelukkig niet boos, aangezien ik niet wist dat de kinderen direct na het eten al moesten gaan liggen. Ik wist wel dat dit rond 13:00 was maar ik wist niet dat het al 13:00 was..

Daarna ben ik mee geweest naar het voetbalstadion, naar de training van de jongens.
Het stadion wordt echt heel mooi gerenoveerd voor donderdag, dan is het independence day, 40 jaar nu.. Dus dan komt de president naar het stadion, dat had ik volgens mij al verteld. maar er worden geasfalteerde wegen voor hem aan gelegd, nieuwe poorten gebouwd, een podium gebouwd, een verhoging waar hij kan staan, zelfs de plaats waar het olympisch vuur wordt aangestoken glom helemaal..
Ik ben er ook vandaag achter gekomen hoe het komt dat ze dit niet vaker doen of eerder hebben gedaan. De kinderen hoeven namelijk niks te betalen om op voetbal te komen hier.
Alleen sport kleding en voetbal schoenen. Het tenue krijgen ze van de club en er is ook geen contributie, logisch dat je dan ook bijna geen geld overhoud om te renoveren en alles bij te houden.

Onderweg naar het stadion zie altijd veel verschillende dingen, zoals bijvoorbeeld:
- De kraampjes waar kleren worden verkocht, ik vraag me dan altijd af: Hoe komen die vrouwen aan 30 broeken voor mannen.. Of die mannen aan al die kappalana’s(dat zijn die knoop rokken, van die doeken)..
het bijkt dat de mensen ze in kopen in containers die van zee komen.. de ene keer hebben ze geluk en zitten er veel verschillende dingen in, de andere keer alleen maar broeken of iets. Dus hierdoor komt het dat de mensen vaak veel dingen hebben van 1 soort.
Mensen bij stoplichten die rare dingen doen.. Vandaag zag ik heel plat gezegd een jongen bij een andere jongen heel hard in zn kruis knijpen en draaien en terwijl hem naar achter drukken.. Ik dacht dat hij aangevallen werd.. Dus ik vroeg of we niet moesten helpen. Toen vertelde Rika dat de mensen die bij de stoplichten staan, gek zijn. In de zin van echt gek, niet goed bij hun hoofd. Er is vlakbij ons een man die altijd in vieze kleren bij het stoplicht staat en die gaat klappen als het stoplicht op rood gaat..
Daarnaast zijn veel huizen hier met reclame, Coca Cola, Vodacom.. ik dacht dat dit was omdat dit goedkoper was of iets. maar het blijkt dat de mensen geld krijgen als dit op hun huis mag staan als reclame, normaal moet je voor reclame veel geld betalen, maar nu bieden bedrijven het mensen aan zodat ze minder hoeven te betalen en toch adverteren.

Bij thuiskomst na de voetbal ben ik beneden met de zoons en de kinderen nog even gaan voetballen, altijd leuk als jongens versteld staan van je voetbal kunsten. Je de bal afpakt van de middelste zoon en hij ‘m niet te pakken krijgt meer.. Dan heb je opeens een support aan jochies die : WOAAAAHHH roepen haha. Zelfs Philippe zei, oh je kan wel voetballen.. :) Leuk complimentje.

Daarna gingen de met een voetbal in een basket schieten.. En daar weet ik wat van af.. Dus ik heb ze wat korfbal trucjes geleerd (niet dat ze dat zelf weten) zoals: armen bij elkaar als je schiet, je gaat niet vliegen, springen, niet vanuit je armen maar vanuit je benen. Leuk om te zien dat de kinderen dan zo trots zijn als de bal er in gaat. :)

Na de voetbal ben ik even gaan lezen, daarna koken, en heb zowaar beter gegeten.. niet goed, maar beter.. Maar dit had ik al gezegd :)

Als laatste heb ik tot nu toe 2 keer King od tokyo gespeeld (1x gewonnen) en Qwixx 2 keer gespeeld (1 keer duidelijk gewonnen, 1 keer gigantisch verloren)
Nu ga ik vooral lekker rustig aan doen. Morgen gaan we uit slapen tot een uur of 10, want rond 11 uur gaan we de verjaardag van Erica vieren, die wordt 4 .. (dat is het meisje van de zwart wit foto met mij samen.. die altijd lacht, elke ochtend komt kroelen als ik beneden kom etc) Ze is eigenlijk zondag jarig, maar zondag middag heeft Pascal een voetbal wedstrijd om 13:00 en daarna gaan we naar Zuid-Afrika tot en met dinsdag ochtend.. Om een cadeautje voor Philippe te kopen, voor zijn verjaardag de 24e en om lekker te eten haha.

Mijn volgende blog komt daarom denk ik pas dinsdag of woensdag. Maar dat zien jullie van zelf wel weer..

Oh mensen, papa wordt zondag 50 jaar.. aangezien ik er niet ben om hem persoonlijk te feliciteren, zouden jullie hem dan allemaal willen feliciteren :) (haha pa, u ontkomt er dus echt niet aan hè, jullie zeiden zelf dat veel mensen de blog lezen.. Ik weet niet wie allemaal precies, maar u zal weten dat u 50 wordt haha)
Ik heb uiteraard wel cadeautjes voor hem geregeld, aangezien het vaderdag en z’n verjaardag is, voor beide gelegenheden 1 :)
Maar als jullie hem zouden willen feliciteren via een appje, facebook berichtje, kaartje of persoonlijk zou super zijn. Hij viert het namelijk niet, maar wordt wel ècht oud haha.
Goed moment voor goeie grappen (oranje vereniging!!) Maak er dan wel even een foto van, dan kan ik hier een beetje mee genieten!

Lieve mensen, jullie horen snel weer van me!

xoxoxo

  • 20 Juni 2015 - 14:28

    Meester Wilko:

    Hoi Murieel,

    Goed te lezen dat je niet alleen hele grote stappen maakt maar dat je inmiddels ook enigszins je draai hebt gevonden en 't zelfs naar je zin gaat krijgen!!
    Goed dat je dan af en toe even met beide beentjes op de grond wordt gezet met zo'n koude douche....... Ik zal aan je denken als ik er straks weer onder sta!
    Leuk dat je met je korfbalhistorie zo'n schare fans achter je weet te krijgen.
    Ik las in 't kerkblad dat morgen de uitzendingsdienst
    is voor de Afrika club. Nog eventjes en dan mogen zij ook aan de bak.
    Alvast gefeliciteerd met je vader. 50??????? Dat zou je 'm toch echt niet geven. Of ligt dat aan z'n jonge vrouw??
    Muriel, succes en plezier. Geniet, nu je enigszins gewend bent!
    Groet,

    meester Wilko

  • 21 Juni 2015 - 12:36

    Teuny Gravendeel:

    Hallo Muriel,
    Wat een nieuws allemaal !
    Van mij moet je niet veel verwachten, want ik weet gewoon niet veel.
    Alleen doet het me bijzonder goed om te merken dat jij er nu beter aan toe bent.
    Dat van papa wist ik natuurlijk al omdat mijn GOEDE VRIENDIN me dat vertelde,
    maar hij komt nog aan de beurt hoor. Het is hier zondag en dan hebben wij
    eerst enige religieuse verplichtingen. Vandaar !
    Dat bezighouden van al die kleine kinderen lijkt mij slopend, maar jij blijkt
    daarvoor in de wieg te zijn gelegd. Petje af hoor !
    Nu stop ik en wens je alle goeds en tot de volgende keer.
    Teuny Gravendeel
    1




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Muriël

Actief sinds 04 Mei 2015
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 14726

Voorgaande reizen:

12 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Matola

28 Juni 2017 - 12 Juli 2017

Zuid-Afrika

04 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Mozambique

Landen bezocht: