12/44 - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu 12/44 - Reisverslag uit Matola, Mozambique van Muriël Baars - WaarBenJij.nu

12/44

Door: Muriël

Blijf op de hoogte en volg Muriël

16 Juni 2015 | Mozambique, Matola

dag 12 vd 44

M’n "eens in de twee dagen schijven doel", is helaas niet behaald.. Ik ben een dag later, hebben jullie misschien niks van gemerkt en misschien ook wel maar dat maakt eigenlijk vrij weinig uit haha!

Hoe waren de afgelopen dagen..
Zondag heb ik heel weinig gedaan.. heel rustig aan vooral. Ik startte de ochtend met het doen van spelletjes met Jay, Ineke en Philippe (Ineke en Jay, haar naam is eigenlijk Jerusha, zijn vrienden van Pieter en Rika die langs kwamen omdat ze een lang weekend vrij hadden in Zuid-Afrika) Dus we hebben weer Qwixx gedaan, King of tokyo en Kolonisten van Catan.. Maar dat laatste was niet zo’n succes, want Ineke moest zo lang nadenken over elke stap bij kolonisten dat het spel echt onwijs saai werd.. terwijl we de steden en ridders variant deden.. Hierna ben ik met Marci, z’n volledige naam is Marcelino, gaan scoobydoo’en, hij kende het al en kon ook verschillende vormen.. alleen we wisten beide niet meer hoe je dat nou moest starten het scoobydoo’en dus ik heb eerst allemaal scoobydoo touwtjes gestart, zodat ik het mee kon nemen naar beneden, maar toen ik dat eenmaal gedaan had.. was het al half 6.. En om half 6 had ik afgesproken met ome Teun om te skypen met de kinderen van groep 3 van de zondagsschool.. Ze wilden weten hoe het leven hier is, hoe het er uit ziet, hoe het voor de kinderen is en zo voort. Dus dat heb ik ze verteld.. Ik dacht later, als ze nou echt een goed beeld willen krijgen, zouden we dit eigenlijk met de kerk als project op moeten pakken, zodat we volgend jaar er heen kunnen om te ondersteunen met z’n alle.. ;)
Na het skypen hebben we met Marcelino en Philippe nog Beverbende gedaan.. Ik hou van dat spel.. dat ga ik echt in Nederland kopen.. het spel is heel snel om te spelen.. nog geen 10 minuten, maar elke keer weer anders. Is er iemand die het kent, thuis heeft en het weg wil doen? Ik wil het graag over kopen!:)
Eigenlijk hebben we dus vooral heel veel spelletjes gedaan.

Maandag startte weer met Qwixx spelen, waarna ik met Jay en Philippe naar beneden ben gegaan om met de kleintjes, Umar en Erica te spelen, gewoon met ze schommelen en klimmen en even de volle aandacht geven.. Want dat schiet er soms nog bij in als de grote er zijn.. Erica eist het dan wel op, maar Umar houdt zich dan op de achtergrond.. En Umar is zo’n leuk mannetje (zie de foto’s op facebook) Daarnaast had ik m’n zonnebril op, daar waren ze helemaal weg van, om de beurten wilden ze hem op en er door heen kijken.. Hierna kwamen de kinderen die van 5:00 tot 11:00 naar school gaan thuis van school, die wilden natuurlijk ook allemaal op de foto met dé zonnebril.. dus hun zijn op de foto geweest er mee.. waarna we weer naar binnen zijn gegaan na 2 uur om nog een klein spelletje te spelen, want om 16:00 gingen we richting Maputo om uit eten te gaan.. Dan denk je misschien wow.. 16:00 is ook vroeg.. Ja dat dacht ik dus ook! Maputo is zo’n 20 km rijden.. maar door al het verkeer in de stad doe je er makkelijk 1,5 tot 2 uur over, in dit geval dus 1,5 uur.. we gingen uit eten bij een restaurant wat enorm lekkere pizza’s had, dus daar heb ik goed gebruik van gemaakt.. had het op safe gespeeld met mn pizza tonijn, maar volgende keer (er is een volgende keer) ga ik een speciale proberen.. of iets anders lekkers.. want er was zo veel.
Hier was (helaas) geen zwembad bij, maar wel een enorm kinder klim ding.. ’t is dat ik een lange jurk aan had.. haha.
Nadat we thuis kwamen om 21:00 (we gingen om 19:30 weg) hebben we uiteraard weer een spelletje gedaan.. waarna ik helemaal gesloopt was en ben gaan slapen om een uur of 22:00/23:00

Vandaag begon de dag rond 9:00 ik werd uiteraard om 7:00 al wakker. maar blijven liggen is ook wel lekker. Alles heb ik heel rustig aan gedaan. Erica kwam naar boven, dus ik heb even met haar gespeeld en met haar vliegtuig, en even liggen lezen want om 11:00 hadden we een brunch gemaakt door Ineke (Jay was ziek geworden, dus die bleef liggen) scrambled eggs, bacon, tomaat, komkommer, ananas.. van alles had ze.. super lekker.. zat gelijk weer vol voor de rest van de dag haha. Ook hierna hebben we het laatste spelletje gespeeld en zijn Ineke en Jay naar huis gegaan. ’s middags, toen de jongens naar voetbal training gingen heb ik een klusje voor Rika gedaan. Omdat Rika, Philippe ging les geven. In de garage hier staan verschillende dozen, op leeftijd gesorteerd, maar de kleren zijn er gewoon in gemikt op een hoop, dus ik heb kleertjes opgevouwen.. Rika zei dat ik er maar 1 of 2 hoefde te doen per keer, omdat het nog al een werk was.. Maar na 10 minuten had Luis mij ontdekt. En die kwam er bij zitten.. Hij heeft mn muziek op m’n ipod zitten luisteren (disney, waka waka, happy) en terwijl heb ik die dingen gesorteerd.. Niet heel veel later ontdekte João ons.. Dus die bleef ook hangen.. Die vond de muziek zo leuk dat ‘ie gewoon zonder enig probleem ging dansen op de muziek.. dat blijft zo leuk om te zien. Na 8 dozen te hebben gehad en zo’n 4 uur verder te zijn, had ik het wel weer gehad en ben ik weer boven m’n boek uit gaan lezen.. tenminste dat was de poging, tot in heel het gebied hier, de stroom uitviel.. na 5 min weer aan ging, en toen weer uit viel.. dus kinderen beneden gillen (spannend hoor dat donker) overal in huis kaarsjes aan.. soort kamperen in huis.. Na ongeveer 30 minuten ging het licht weer aan.. dus ik dacht, aangezien het inmiddels 18:30 was.. ik ga eten koken.. heb ik net alles aangezet.. valt de elektriciteit weer uit. Super praktisch als je net alles op hebt gezet. je kip net beetje warm wordt.. Dus ik weer naar boven, met de gedachte, dan maar een boterham, ben ik nog geen 5 minuten boven gaat alles weer aan, en blijft het aan..
Toen ben ik toch wel eten gaan maken, waarna om de beurt weer kinderen kwamen buurten.. dat doen ze dan heel stil, zodat je je steeds rot schrikt dat er iemand in je keuken staat, dus heb ze vandaag maar verteld dat ze gelijk moeten praten als ze binnen komen, zodat ik niet zo schrik haha. Toen ik dat tegen Marcelino zei, kreeg ik gelijk een sorry, en een ik zal het doen, waarna die gelijk vroeg hug? zo lief.. Was Marcelino weg.. komt Luis heeel stil binnen.. gelijk maar het zelfde gezegd. Nadat hij weg ging, en ik net aan het eten was, kwam Aninha binnen, de kip smaakte anders dan dat ik zelf gewend ben, dus ik heb haar laten proeven, maar zij vond hem gewoon lekker zei ze. Dus dat zal wel aan hier liggen en dat je niet echt lekkere kip kruiden hebt. Ondanks dat zij zei dat hij wel lekker was, heb ik de gok toch maar niet genomen. Ik had daarnaast ook Noodles gemaakt en ketchup op mn bord gedaan.. Dat vond ze super lekker, dus daar heeft ze van mee zitten eten, de Ketchup was helemaal top. Tijdens het eten zaten we beetje te kletsen over school, over Mozambique, over wat ze wil worden.. waar ze zou willen wonen als ze groot is (ze koos voor Nederland..:p) Toen zei ze op een gegeven moment, I love mama Rika, And i love you to.. Dus ik zei terug, i love you too.. Super lief, gingen we weer naar buiten zegt ze, weer, i love you, you love me. met een heel blij gezicht.. Bizar dat zo’n lief meisje. dan zo’n bizarre achtergrond heeft..

Aninha is in het weeshuis gekomen toen ze al 2 jaar oud was. Pieter en Rika werden gebeld door een politieman, omdat er elke nacht en avond een meisje huilend door de wijk liep met te kleine kleren en zonder schoenen. Dit was Aninha, haar moeder zorgde niet voor haar en haar vader zei ontkent dat hij de vader is. Waardoor het ook moeilijk wordt om Aninha te adopteren.. ze heeft namelijk nog wel een vader.

Na het eten gingen de kinderen naar bed en ben ik ook naar boven gegaan. En toen was de dag weer voorbij..

Er zijn nu misschien mensen die zich afvragen hoe het met mij zelf gaat. En ik kan oprecht zeggen dat het beter gaat. Ik nam het malaria medicijn Lariam. Een absolute afrader het heeft namelijk bijwerkingen als:
Depressie, schizofrenie, waanbeelden, hallucinaties, hele realistische dromen en je wordt er veel emotioneler van. Nou van een aantal van deze dingen had ik ook last. En nu zonder de medicijnen gaat het beter overdag. ’s avonds heb ik nog best wel veel last van de dromen en nachtmerries, dus het slapen gaat niet super. Maar overdag gaat veel beter.
Ik kan steeds beter loslaten dat ik hier niet ben, zoals ik in Nederland ben en realiseer me ook steeds meer, dat wat ik ook doe, het goed is. Dus dat is allemaal super positief, krijg steeds meer het idee, dat ik het in mijn eentje ook wel ga redden!

Lieve allemaal, Bedankt voor alle steun en lieve berichtjes die jullie sturen. Hierdoor heb ik niet het idee, dat die dromen en nachtmerries werkelijkheid kunnen worden :) dank je wel !

LOL xoxo

  • 17 Juni 2015 - 07:53

    Ellen:

    Ben heel blij om te lezen dat het een stuk beter met je gaat. Wat een leuk en positief verhaal!

  • 17 Juni 2015 - 17:59

    Marjolein :

    Je doet het TOP Muriël!
    Leuk te lezen...
    Kus van ons...

  • 17 Juni 2015 - 20:47

    Karin:

    Leuk om alles te lezen, en fijn om te lezen dat het beter gaat!!
    Heel veel succes nog en geniet van de liefde van de kinderen!
    Groetjes Karin en een knuffel van Keano

  • 17 Juni 2015 - 21:09

    Jan De Zeeuw:

    Blij te lezen dat het weer beter met je gaat Muriel.
    Ik ben heel trots op je!! Je doet geweldig goed werk, zet hem op!!
    groetjes en een kus van ons.

  • 18 Juni 2015 - 22:27

    Femke (moeder Van De Bouwsteen):

    Beste Muriël,

    met liefde heb ik gister aan je moeder de inbaker doeken en de Puck a baby gegeven voor het kleine droppie.
    Mooi dat je dit doet en wat knap dat je ondanks alles zo doorzet.
    Zet 'm op en ik wens je heel veel succes!

    Groetjes, Femke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Muriël

Actief sinds 04 Mei 2015
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 14724

Voorgaande reizen:

12 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Matola

28 Juni 2017 - 12 Juli 2017

Zuid-Afrika

04 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Mozambique

Landen bezocht: